تبلیغات

خواص گیاه دارویی اسطوخودوس یا لاوندر در طب سنتی

خواص گیاه دارویی اسطوخودوس یا لاوندر در طب سنتی

چه قسمتهایی از گیاه دارویی اسطوخودوس مورد استفاده قرار میگیرد:

گل‌ها و سرشاخه‌های گلدار 

 

برخی از اثرات و خواص گیاه دارویی اسطوخودوس بر بدن:

رفع گرفتگی، تقویت کننده معده، ادرار آور، عرق آور و کاهش دهنده تب، ضد تشنج، تقویت کننده عمومی بدن، از بین برنده کرم‌های معده و روده، رفع بیماری‌های سینه و درمان سرفه، موثر بر زکام، رفع کننده بیماری‌های مجاری ادراری، جهت رفع خواب رفتگی در دست و پا، رفع زردی، رفع حالت تهوع، درمان ضعف اعصاب، رفع طپش قلب، بهبود آسم، رفع کننده ترشحات زنانه، 

 

جهت رفع خستگی و افزایش آرامش، چند قطره روغن گیاه را در وان آب گرم ریخته و یک ربع در آن دراز بکشید. 

یکی از خواص اسطوخودوس، صفرابر بودن آن است و کبد را به کار می‌اندازد و بیماری‌های کبدی را برطرف می‌کند. 

از این گیاه می‌توان برای مسهل و تمیز کننده استفاده نمود. 

برای رفع رعشه و سرگیجه، ۵ گرم از پودر این گیاه را با عسل مخلوط کرده و هر شب بخورید. 

یکی دیگر از خواص اسطوخودوس رفع فراموشی و تقویت حافظه است که می‌توانید از دم کرده این گیاه استفاده نمایید.

از جمله خواص اسطوخودوس میتوان به رفع بیخوابی اشاره کرد؛ جهت درمان، یک قطره روغن این گیاه را روی یک تکه پنب ریخته و آن را داخل بالش خودتان قرار دهید.

برای افزایش شادی و رفع غم و اندوه، هر روز دم کرده این گیاه را بنوشید. 

اگر زخم کهنه‌ای دارید آن را با مالیدن اسانس گیاه که در الکل حل کرده‌اید رفع نمایید.

 

فواید گلهای لاوندر و خواص اسطوخودوس :

 گیاه اسطوخودوس یا همان گلهای زیبای لاوندر سرشار از خاصیت و فوایدی است که برای آرامش جسم و روح تجویز می شود ، در ادامه سعی می کنیم مهم ترین و بهترین فواید اسطوقدوس را برایتان بگوییم.

اسطوخودوس دارای مزاجی گرم و خشک دارد و مصلح آن سکنجبین می باشد. در خواص مفرح، تقویت کننده بدن، قلب، مغز، احشا و اقوای ظاهری و باطنی بدن، بازکننده گرفتگی های عروقی و مسهل بلغم و سودا به خصوص سودای مغز می باشد. در بیماری های سینه و سرفه، سردرد و سرگیجه به دنبال ضربه، بیماری های کبد و طحال و مجاری ادراری مفید است. مصرف زیاد آن برای گرم مزاجان مضر است.

 

طریقه مصرف گیاه دارویی اسطوخودوس:

دم کرده: حدود ۵ گرم سرشاخه گلدار و یا گل این گیاه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت ده دقیقه دم کنید. مقدار مصرف این دم کرده سه تا چهار فنجان در روز می‌باشد. 

کمپرس: سی گرم گل و یا سرشاخه گلدار این گیاه را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و به مدت ده دقیقه دم نمایید. 

اسانس و روغن گیاه را می‌توان از مغاره‌های عطاری تهیه کنید. برای مصرف، یک قطره از آن را با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و برای ماساژ استفاده نمایید و یا یک قطره آن را روی یک حبه قند بریزید و یا با یک قاشق عسل مخلوط کرده و میل کنید. 

سوء هاضمه: برای رفع سوء هاضمه، یک قطره اسانس این گیاه را در یک لیوان آب نیم گرم ریخته و میل نمایید و یا یک فنجان از دم کرده آن بنوشید. 

برای درمان رماتیسم، آرتروز و نقرس می‌توان از خواص اسطوخودوس استفاده کرد. برای این منظور کمپرس آن را روی عضو مورد نظر قرارد داده و یا دو قطره روغن آن را با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و عضو دردناک را با آن ماساژ دهید. 

درمان بیماری‌های ریوی: دو تا سه قطره روغن این گیاه را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و سینه و پشت بیمار را با آن ماشاژ دهید. 

رفع بوی نامطبوع در منزل: چند قطره روغن گیاه را در آب ریخته و بگذارید به آرامی بجوشد. عطر مطبوعی در هوا ایجاد خواهد شد. 

رفع بی‌خوابی: یک قاشق چایخوری پودر اسطوخودوس را با یک قاشق چایخوری پودر سنبل‌الطیب مخلوط کرده، در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت ده دقیقه دم کنید. این دم کرده را یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب میل نمایید. 

 

ویژگی (مزاج): 

گرم و خشک 

 

هشدار و مضرات اسطوخودوس: 

خواص اسطوخودوس زیاد بوده و این گیاه بسیار بی‌‌ضرر است و همه می‌توانند از آن استفاده نمایند؛ فقط برای اشخاص صفراوی مزاج خوب نیست و باعث آشفتگی می‌شود. این گونه از اشخاص باید آن را با سکنجبین یا کتیرا بخورند. 



برچسب ها : ,,,,,,
بخش نظرات

کد امنیتی رفرش
.